Inspirow@nka

Codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy
/Éric-Emmanuel Schmitt/

Jak planować posiłki na cały tydzień?

Jestem szczęściarą! Od 17 lat obiady gotuje nam zaprzyjaźniony bar. Są one pyszne, urozmaicone, atrakcyjne, a przede wszystkim tanie! Oszczędza mi to przede wszystkim czas, pozbawia dylematów – co dziś na obiad? i oczywiście uwalnia od gotowania, którego szczerze nie znoszę! Ale co zrobić ma osoba, która nie ma w pobliżu takiego wspaniałego baru? Albo ktoś, kto po prostu lubi gotować? Tak, tak… są takie osoby, chociaż wydaje mi się to niemożliwe 🙂 Co wtedy? Trzeba stanąć przed koniecznością ugotowania, a przede wszystkim – zaplanowania tych posiłków. Dlatego dziś postaram się odpowiedzieć na pytanie: Jak planować posiłki na cały tydzień?

Jak planować posiłki na cały tydzień? – 5 najważniejszych kroków

  1. Wyznacz czas na planowanie posiłków.
  2. Przygotuj listę ulubionych potraw.
  3. Wyznacz czas na zakupy.
  4. Stwórz szablon posiłków.
  5. Pozwól sobie na spontaniczność!

A teraz pora na szczegóły 🙂

Wyznacz czas na planowanie posiłków

Wybierz sobie jeden dzień w tygodniu, w którym możesz przeznaczyć około 30-60 minut na planowanie posiłków. Zaoszczędzi to codziennie sporo chwil na zastanawianie się nad tym, co przygotować. Dla mnie idealny jest piątek – co prawda nie planuję wtedy posiłków, ale cały nadchodzący tydzień. Każdy jednak powinien wyznaczyć do tego celu najbardziej odpowiedni dla siebie czas.

Przygotuj listę ulubionych potraw

Zapytaj domowników, co lubią jeść i przygotuj listę ulubionych potraw!

Możesz do tego wykorzystać dedykowany przepiśnik, ale sprawdzi się też jakiś ładny zeszyt (zwykły także się sprawdzi, ale w ładnym przyjemniej jest coś zapisywać). Jeśli jesteś zwolenniczką segregatorów, możesz do nich wpinać listy lub przepisy na kartkach, albo umieszczać je w koszulkach. Doskonałym do tego celu miejscem będzie też komputer – listy lub zbiór przepisów zrobisz zarówno w najzwyklejszym edytorze tekstu, ale możesz użyć to tego także jakiejś aplikacji czy programu. Może to być np. Trello, w którym ustalisz kategorie potraw, a także dołączysz potrzebne linki i zdjęcia.

Podczas tych ustaleń można wyznaczyć dni, podczas których na obiad jemy ryż, różne kasze czy ziemniaki. Można z góry ustalić sobie dni bezmięsne albo takie, w których przygotujemy coś bardziej egzotycznego (na przykład z kuchni azjatyckiej). Można z góry zaplanować dzień podczas którego jadamy na mieście lub zamawiamy coś do domu. U mojej chrzestnej tradycją były tzw. „męskie soboty”. czyli dni, w których za wszystkie obowiązki domowe, czyli głównie sprzątanie i gotowanie, odpowiadali mąż z synem, a dziewczyny (czyli ciocia i jej dwie córki) odpoczywały i zajmowały się wyłącznie przyjemnościami. Wszystko zależy od wspólnych ustaleń.

Wyznacz czas na zakupy

Najlepszym sposobem na oszczędzenie czasu i pieniędzy jest robienie dużych zakupów tylko raz w tygodniu. U nas (mimo tego, że nie gotujemy obiadów) system ten sprawdza się doskonale od wielu lat. Nie bez znaczenia będzie tutaj dzień zakupów. Najpierw była to dla nas sobota. Później jednak odkryliśmy, że szkoda marnować pół weekendu na łażenie po sklepie – wolimy go wykorzystać na ciekawe wycieczki! Przełożyliśmy zatem zakupy na piątek. To jednak nie był dobry wybór. Okazało się, że właśnie wtedy sklep jest pełen zmęczonych i zirytowanych po całym tygodniu pracy ludzi, których otoczenie niezbyt dobrze wpływało na nasze samopoczucie. Od tego czasu zakupy robimy w czwartki (zdarza się, że niekiedy w poniedziałki) i jest to najlepszy wybór 🙂 Zdarza się oczywiście, że trzeba coś dokupić w tygodniu, ale są to sytuacje sporadyczne.

Stwórz szablon posiłków

Przede wszystkim zastanów się, czy w nadchodzącym tygodniu będziesz jeść w domu wszystkie posiłki. Być może wypada wtedy jakaś impreza, może wyjazd, podczas którego zjecie coś z przyjaciółmi lub u rodziny, a może zdarzy się okazja do zjedzenia na mieście. Będzie to miało wpływ zarówno na planowane menu, jak i listę zakupów. Zaznacz najpierw w tabeli te wszystkie dni. Zaznacz też, ilu domowników będzie jadło określony posiłek – być może niektórzy członkowie rodziny nie jadają kolacji, a inni – stołują się w szkole lub w swoim zakładzie pracy. Dopiero po tym wszystkim przystąp do planowania reszty posiłków.

Być może całe to planowanie i wypisywanie wydaje Ci się przerażające. Aby zatem uprościć je maksymalnie – stworzyliśmy specjalne szablony do planowania posiłków i przygotowania listy zakupów.

Pierwszy szablon pomoże w przygotowaniu pięciu posiłków dziennie na cały tydzień. Miejsce w nim jest tak przygotowane, że na obfitsze posiłki (typu obiad czy kolacja) masz więcej linijek do dyspozycji, niż na przekąski (jak np. podwieczorek). Możesz na nim również monitorować ilość zjadanych dziennie porcji owoców i warzyw oraz wypitej wody i kawy. Służą do tego trackery umieszczone przy każdym dniu. Jest dostępny TUTAJ 🙂

Drugi szablon także pozwala na zaplanowanie pięciu posiłków dziennie. Jest pozbawiony trackerów, ale posiada za to listę zakupów, którą możesz przygotować po zaplanowaniu menu tygodniowego. Odcinasz ją później i masz gotowy spis na wyprawę do sklepu. Szablon jest dostępny TUTAJ 🙂

Jeśli potrzebujesz tylko listy zakupów, możesz skorzystać z gotowych szablonów dostępnych TUTAJ 🙂 Przygotowane są w trzech wersjach – dla miłośników tradycyjnych kratek i linii oraz modnych obecnie kropek 🙂

Wszystkie szablony można pobrać, wydrukować i korzystać według własnych potrzeb 🙂

Pozwól sobie na spontaniczność!

Pamiętaj, że stworzony plan czy lista nie jest czymś, czego musisz bezwzględnie przestrzegać! Przestawiaj, zmieniaj, modyfikuj! A jeśli zdarzy się dzień, w którym absolutnie nie będziesz mieć ochoty na zaplanowanie danie, ani tym bardziej na spędzanie czasu w kuchni, to po prostu zamów pizzę i delektuj się nią przy ulubionym serialu bez żadnych wyrzutów sumienia! W końcu plany są po to, aby uczynić nasze życie przyjemniejszym i szczęśliwszym, a nie po to, aby się w nim umartwiać 😉 Stworzony plan czy lista ma być dla nas pomocą, a nie ograniczeniem. A zakupione czy przygotowane rzeczy zawsze można zamrozić!

Pamiętajcie też, aby planowanie posiłków dopasować do swojego kontekstu! Inaczej będzie ono wyglądało u osoby samotnej, inaczej u rodziny z czwórką dzieci. Tryskająca zdrowiem para pozwoli sobie na inny dobór potraw, niż matka przygotowując je dla dziecka z problemami żywieniowymi lub wymagającego specjalnej diety (np. cukrzycowej). Inaczej zaplanuje swój jadłospis ktoś, kto większą część dnia przebywa w domu i ma czas na kuchenne eksperymenty, a inaczej osoba, spędzająca większość doby w pracy. Wpływ na nasze planowanie mają również kwestie finansowe oraz to, czy z gotowania czerpiemy radość – czy wręcz przeciwnie 😉

A dla wszystkich subskrybentów newslettera mam PREZENT! W Worku Inspiracji (w sekcji LISTY) znajdziesz specjalnie przygotowany szablon z planerem posiłków, miejscem na notatki i listą zakupów! 🙂 Zapraszam do zapisywania się i pobierania!

Dodaj komentarz