Inspirow@nka

Codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy
/Éric-Emmanuel Schmitt/

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – PROJEKTOR FILMOWY

Kto chce zapalać innych, sam musi płonąć” (L. Hirszfeld)

Ta zasada przyświecała mi podczas 24 lat pracy w szkole. Oznaczała ona, że oprócz swoich osobistych działań kreatywnych, jakimi są Pudełeczka Pełne Szczęścia czy bullet journal, staram się posługiwać kreatywnymi działaniami również w pracy. Po części robię to, aby uatrakcyjnić dzieciom prowadzone zajęcia. Drugi powód to taki, aby samej spędzić w szkole po prostu ciekawy i inspirujący dzień!

Kreatywne formy papierowe na języku polskim - PROJEKTOR FILMOWY

Dziś przed Wami czwarta część większego projektu: Kreatywne formy papierowe na języku polskim – PROJEKTOR FILMOWY. To jeden ze sposobów na kreatywne analizowanie lektury szkolnej i urozmaicenie lekcji z nią związanych.

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – PROJEKTOR FILMOWY

Pierwowzorem w szkole stał się projektor dotyczący „Zemsty” wykonany przez dwie uczennice gimnazjum (dodatkowo uzdolnione plastycznie). Do naszego dzisiejszego projektu potrzebne jest przede wszystkim pudełko. Średniej wielkości – może być po butach. Do tego dwie rolki po ręcznikach papierowych. W pudełku na 1/3 wysokości wycinamy okienko. Papier (wystarczy ten od ksero) – przycięty na szerokość okienka (ciut szerszy) i sklejony w dość długi rulon, zawinięty z obu stron na rolkach. Rolki po ręczniczkach mocujemy w otworach wyciętych w bocznych ściankach pudełka tak, aby mogły się swobodnie obracać! Po sprawach czysto technicznych – wycinanie otworów w pudełku, sklejanie papieru, ozdabianie zewnętrznej powierzchni pudełka – przystępujemy do pracy merytorycznej. W tym konkretnym przypadku było to podsumowanie pracy z lekturą „Zemsta”.

Kreatywne formy papierowe na języku polskim - PROJEKTOR FILMOWY

Autorki projektu zaprezentowały świat przedstawiony w lekturze przy pomocy „filmu”. Wykonały rysunki uzupełnione opisami. Na pasie papieru znajdują się zagadnienia utrwalające do lektury – plan wydarzeń, bohaterowie, itp. – wzbogacone rysunkami. W wyciętym w pudełku okienku pokazują się kolejne obrazy. Praca była dość wymagająca i angażująca pod względem formy, ale wzbudzająca ogromną ciekawość innych, a przez to wartościowa. Idealna do chronologicznego prezentowania wydarzeń.

Kreatywne formy papierowe na języku polskim - PROJEKTOR FILMOWY

Wnioski wypływające z lekcji

Należy zewsząd czerpać inspiracje. Nie proponować dzieciom gotowych rozwiązań, tylko pokazywać i pozwolić na wybór tego, co podoba im się najbardziej, co czują, do czego są przekonane. Efekty zwykle przejdą nasze oczekiwania. Tak właśnie stało się tym razem. Przed podsumowaniem pracy z lekturą zaprezentowałam uczniom zbiór pomysłów zaczerpnięty z TEJ STRONY. Uczennice – tworząc swój projektor – posiłkowały się TYM POMYSŁEM.

Dodaj komentarz