Inspirow@nka

Codziennie patrz na świat, jakbyś oglądał go po raz pierwszy
/Éric-Emmanuel Schmitt/

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Kto chce zapalać innych, sam musi płonąć” (L. Hirszfeld)

Ta zasada przyświecała mi podczas 24 lat pracy w szkole. Oznaczała ona, że oprócz swoich osobistych działań kreatywnych, jakimi są Pudełeczka Pełne Szczęścia czy bullet journal, staram się posługiwać kreatywnymi działaniami również w pracy. Po części robię to, aby uatrakcyjnić dzieciom prowadzone zajęcia. Drugi powód to taki, aby samej spędzić w szkole po prostu ciekawy i inspirujący dzień!

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Dziś przed Wami druga część większego projektu: Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU. To jeden ze sposobów na kreatywne analizowanie lektury szkolnej i urozmaicenie lekcji z nią związanych.

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Inspiracją był pomysł Agnieszki Tomasik zamieszczony na blogu “Kreatywna pedagogika”, która zainspirowała mnie pudełkiem stworzonym do lektury „Lew, Czarownica i Stara Szafa”. Chętnie podchwyciłam ten pomysł, ale moje dzieci robiły pudełeczka związane z lekturą “Bracia Lwie Serce”. Ach! Czego tam nie było! Własnoręcznie malowane portrety, miniaturowe domki z papieru i Tengil zobrazowany przez figurkę Dartha Vadera! Najważniejsza bowiem jest wyobraźnia i dobra zabawa. A uczniowie na pewno zapamiętają tę lekturę na wiele, wiele lat.

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Wnioski wypływające z lekcji

Przed realizacją pokazujemy uczniom inspirację i omawiamy ogólnie, co będzie efektem ich pracy. Dzieci powinny przynieść na lekcję pudełko – najbardziej funkcjonalne jest takie po ptasim mleczku (ma przyjazną wielkość i odpowiednio zamykane wieczko) oraz materiały plastyczne wg własnego wyboru. Oczywiście nigdy nie ma sytuacji idealnej, ale zawsze można sobie poradzić. Zawsze jestem na to przygotowana i mam w klasie nożyczki, kredki, kolorowe kartoniki i wiele innych potrzebnych materiałów. Podczas jednej z lekcji zdarzyło się, że chłopiec nie przyniósł niczego ze sobą, ale był na tyle kreatywny i sprytny, że z zaoferowanych mu kartoników sam skleił pudełko, a następnie umieścił w nim wszystkie potrzebne informacje.

W pudełku powinny się znaleźć wszystkie ważne informacje dotyczące świata przedstawionego, można je wzbogacić faktami o autorze. Inwencja dzieci w zakresie elementów umieszczanych w pudełku jest naprawdę nieograniczona. Należy też podkreślić ogromną rolę symbolu i pomysłów na skomasowanie użytych elementów (w przypadku lektury „Bracia Lwie Serce” – symboliczny podział pudełka na dwie części, róża, miecze, doskonały pomysł na wykorzystanie nakrętek od butelek).

Kreatywne formy papierowe na języku polskim – LEKTURA W PUDEŁKU

Dodaj komentarz