Zapraszam na kolejny artykuł należący do cyklu szkolnych inspiracji. Stawiam dziś Wam bardzo kontrowersyjne pytanie… Co wspólnego ma Zbigniew Herbert i bigos?

Co wspólnego ma Zbigniew Herbert i bigos? 😉

Dla uczniów mojej szkoły odpowiedź jest już jasna – rok 2018 był rokiem Zbigniewa Herberta, a z wierszy (także i tego poety) stworzyć można całkiem nowe utwory, mieszając ich frazy i zadania, jak w bigosie właśnie. Dowiedzieli się oni tego na lekcji w dniu 21 marca 2018 roku – z okazji Międzynarodowego Dnia Poezji.

Czym jest poezja i jak ją rozumiemy?
Rozpoczęliśmy od rozmowy o poezji – czym jest i jak ją rozumiemy. Następnie przeczytaliśmy wiersz Wisławy Szymborskiej “Niektórzy lubią poezję” i interpretowaliśmy go.
Niektórzy –
czyli nie wszyscy.
Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi,
i samych poetów,
będzie tych osób chyba dwie na tysiąc. […]Poezję –
[źródło]
Tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
na to pytanie już padła. […]
Kolejnym etapem lekcji była prezentacja fragmentów filmu “Stowarzyszenie Umarłych Poetów” i rozmowa na temat przedstawionej tam lekcji, postawie nauczyciela, sposobie traktowania poezji… Ostatnim elementem lekcji było stworzenie – z pociętych na wersy utworów Zbigniewa Herberta – nowych, własnych wierszy (praca w grupach). Lekcja stała się też pretekstem do przypomnienia i utrwalenia najważniejszych wiadomości o liryce.
[zdjęcia efektów pracy uczniów robione przed korektą błędów]






Wykorzystane źródła:
Inspiracją do przeprowadzenia “zmiskowanej” lekcji stały się: